Uge 17: Test af VO2-max + Craft enkeltstarts prolog

Jeg løb som planlagt en times tid igår, og det gik fint, men nu glæder jeg mig også til at få nogle intervalpas ind, som kan give mig lidt mere fart i benene.

Dagen bød på måling af VO2max (maksimal ilt optagelse/kondital) med skolens nye grej, der var lidt start problemer med udstyret, men jeg fik heldigvis lavet testen som den eneste. Testen foregik på ergometer cykel, hvor start hed 100 watt for derefter at stige med 15 watt/min. Undervejs skete der en lille fejl, så i stedet for øge belastningen med 15 watt røg hele belastningen af, og det kan ses på kurven, hvor den styrtdykker – heldigvis har det ingen betydning for måling af iltoptagelsen. Men jeg skal hilse at sige at det var modbydeligt at skulle gå fra minimal belastning også op på de ~350 stykker som hvor jeg slap. Det føltes pludseligt som en der stod og prikkede nåle i ens lår. Jeg er yderst tilfreds med både målingen og også min performance set i watt – jeg fik 50 sekunder på 390 watt, og uden det lille stunt havde jeg trådt over 400 som en varm kniv igennem blødt smør. Jeg er overbevist om, at jeg kan slå min gamle PR i watt-max testen på ergometer cyklen, fremgang er dejligt. Jf. mit watt resultat fra min tidligere watt-max test, gav den mig et kondital på en 59 stykker, og som det nu fremgår af nedenstående data, så hedder det nu 64,9. Bummelum, det går sgu fremad.

Dagens data:

Kl. 1800 stod den på Craft enkeltstars CUP prolog arrangeret af aacrm.dk, en 7 km forholdsvis flad rute, hvor den bare skulle have fuld æde. Henrik og undertegnede rullede derud, 25 km og rullede rundt ude i området for at holde os varme. Henrik var helt hooket da han ikke fik målt VO2max grundet udstyret, så han trådte modbydeligt hårdt! Jeg selv er også ok tilfreds, tiden bærer nok en smule præg af trætte ben forårsaget af VO2max testen i benene og lidt frygt på nedkørslerne på de par bakker der var på ruten. Jeg holdt et pace på 44 km/t i snit, og det er bestemt godkendt. Jeg tager mine erfaringer med mig til næste enkeltstart på nogle og 30 km – det bliver godt!

2 timer total med træning i nogle pulszoner, som det er længe siden jeg har været oppe i – det er fedt at mærke kredsløbet brænde!

/done

Skriv en kommentar