Uge 17: Løbet går ind i en ny fase!

Det er ingen hemmelighed, at jeg længe har døjet med en overbelastningsskade i form af et løberknæ, og har kæmpet lidt med det. Heldigvis er jeg nu endelige tilbage fra, hvor jeg slap for ca. et halvt år siden – en konservativ approach har vist sig nyttig, og interval løb, tempopas og løb i mere bakkede terræner er nu igen muligheder, som skal være med til at bygge noget mere fart og styrke i stængerne frem mod d. 8. juli. Jeg ser frem til igen at kunne gennemføre en mere alsidig løbetræning, nu med en større erfaring og viden om, hvordan man (7-9-13) undgår et sådant problem, samt hvordan et sådant løses i værste tilfælde. I løb er der en større helkropsbelastning set på led, ligamenter og sener end i triathlon-sportens to andre sportsgrene (svømning og cykling), og det kræver derfor en ekstra indsats for at undgå skader. Tålmodighed! De fleste vælger i mellem tiden, at ignorere de mange råd, omhandlende tålmodighed, som eksperter verden over giver (Incl. undertegnede indtil skaden var sket), dette gælder IKKE kun løb. Jo længere tid vi er i stand til, at holde os skades fri ad gangen, jo bedre, da det vil sikre en kontinuerlig og vedvarende træning, som netop er nøgleordene når det gælder fremgang!

Nå, nok tanker og opfordringer for i dag.. Dagen i dag blev et glædeligt omend lidt forsigtigt gensyn med Aalborg Atletik Stadion og dets 400M cindersbane, som jeg ikke har trænet på siden, jeg første gang mærkede til skaden.

Løb – interval
3 km opvarm
3x 1 km, pace: 3:45 min/km (rest: 1 min)
5 km nedvarm

Total: 11 km (1 time)

Skriv en kommentar